Według opublikowanego raportu, nowe pokolenie Europejczyków w wieku od 8 - 14 lat, określonych mianem „Pokolenie XD", wybiera rodzinę i przyjaciół nad kulturę celebrytów. Wśród osób najbardziej cenionych na pierwszym miejscu stawia własną mamę.
Disney rozmawiał z ponad 3000 nastolatków w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Otrzymane wyniki obalają mit o tym, że powszechność kultury celebrytów sprawia, że marzeniem dzieci jest stanie się w przyszłości popularnymi.
Pokolenie XD czyli urodzone między 1995 i 2001 rokiem technologicznie świadome dzieci rodziców z Pokolenia X, przywiązuje ogromną wagę do spraw społecznych, a wśród najistotniejszych dla niego rzeczy najwyżej ceni sobie zdrowie, szczęście i rodzinę.
Prawie połowa z pytanych w Europie dzieci odpowiedziała, że najbardziej ceni swoją mamę. Na drugim miejscu z 30% głosów uplasował się tata, podczas gdy znani sportowcy, gwiazdy popu czy aktorzy telewizyjni i filmowi wymieniani byli sporadycznie.
Raport ten ukazuje również, że pomimo popularności kultury celebrytów, wśród pięciu najbardziej cenionych przez Pokolenie XD zawodów znajdują się tzw. zawody tradycyjne, jak: weterynarz, nauczyciel czy lekarz.
Polskie dzieci najbardziej ze wszystkich cenią swoją mamę (48%), na drugim miejscu plasuje się tata z 27%. Z jednym z najniższych wskaźników rozwodów w całej Unii Europejskiej, polscy młodzi XD jako jedyni wybrali małżeństwo jako jeden z pięciu głównych priorytetów dotyczących ich przyszłości. Podobnie jak w pozostałych krajach Europy w Polsce „tradycyjne zawody" takie jak weterynarz (12%) czy lekarz (8%) zajmują pierwsze trzy miejsca. Co ciekawe, polscy młodzi XD jako jedyni wśród zawodów, które chcieliby wykonywać w przyszłości, umieścili profesje bliskie kulturze celebrytów. 6% wybrało zawód piosenkarza lub artysty.
- Kim chciałbyś być? Nauczycielem, lekarzem - tak odpowiadają dzieci z najmłodszego, ultranowoczesnego Pokolenia XD. Zdumiewające może być to, że wolą one zwykłe, stabilne zawody niż naśladowanie gwiazd show biznesu. Jednak Pokolenie XD największy szacunek ma - jak się dowiadujemy z badania - właśnie do rodziców. To mama i tata są dla nich bohaterami, nie Madonna czy David Beckham - mówi Bartek Chaciński, dziennikarz Przekroju, autor serii „Słowników najmłodszej polszczyzny".
Victoria Hardy, Executive Director of EMEA Research, Disney XD, dodaje: - Młodzi XD dorastają w świecie zdominowanym przez możliwość szybkiego zdobycia sławy, a mimo to najważniejsze są dla nich wartości rodzinne. Demonstrują oni wzory zachowań, które będą miały ogromny wpływ na ich przyszłość.