Strona glówna›Rodzina›Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa rusza po raz trzeci
Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa rusza po raz trzeci
2010/4/17 0:46:31
Już po raz trzeci rusza Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, której celem jest promowanie odpowiedzialnych zachowań seksualnych, świadomości antykoncepcyjnej oraz świadomego planowania rodziny. Na potrzeby III edycji kampanii CBOS przeprowadzi badanie dotyczące sytuacji dziadków – rodziców młodocianych rodziców. Akcje edukacyjne w ramach tzw. Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa tradycyjnie odbędą się w 5 miastach Polski. Tym razem Kampania odwiedzi Zieloną Górę, Kraków, Katowice, Kielce i Rzeszów.
Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa jest odpowiedzią na potrzeby społeczne. Przeprowadzone w ubiegłych latach w ramach kampanii badania we współpracy z Centrum Badania Opinii Społecznej* wykazały, że ponad 51% młodych Polaków uważa, że edukacja na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych, którą obecnie młodzież otrzymuje w szkole jest niewystarczająca.
Również młodociane matki** przyznają, patrząc z perspektywy czasu, że ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych nie była wystarczająca. Prawie wszystkie uczestniczki badania uważają, że dziewczyny powinny być lepiej poinformowane o życiu seksualnym. Wg nich najważniejsza rola w tym zakresie przypadać powinna rodzicom, zwłaszcza matce oraz szkole, gdzie lekcje powinny być obowiązkowe.
„W tym roku zdecydowaliśmy się na zbadanie wraz z CBOS sytuacji dziadków - rodziców młodocianych rodziców. Wyniki badań pozwolą sporządzić obraz zjawiska młodocianego rodzicielstwa z perspektywy rodziców osób, które jako niepełnoletnie zostały rodzicami” – mówi Magdalena Bober, z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii – „Celem naszej kampanii jest promocja świadomego planowania rodziny oraz wiedzy o antykoncepcji, aby rodzicami stawali się ludzie dojrzali do decyzji o posiadaniu potomstwa”.
Natłok informacji i powszechne poruszanie przez media tematów związanych z seksem nie sprzyja rzetelnej edukacji seksualnej. Młodzi ludzie odczuwają brak kompetentnej wiedzy dotyczącej ich seksualności i antykoncepcji. Przekaz, jaki otrzymują, jest często niepełny i pozbawiony szerszego kontekstu (m.in. społecznego jak i emocjonalnego).
„Potrzeba edukacji i konieczność kontynuacji działań edukacyjnych nt. odpowiedzialnych zachowań seksualnych jest nieustanna. Towarzystwo Rozwoju Rodziny po raz kolejny z dużym zaangażowaniem włącza się do Kampanii” – mówi dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Zorganizowane w ubiegłych latach akcje edukacyjne w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa w Białymstoku, Krakowie, Olsztynie, Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Gdańsku, Wrocławiu, Lublinie cieszyły się dużym zainteresowaniem. W tym roku akcje świadomościowe odbędą się w kolejnych 5 miastach: * 23 maja w Zielonej Górze (plac Bohaterów Westerplatte) * 30 maja w Krakowie (Mały Rynek), * 6 czerwca w Katowicach (parking przed Galerią Silesia City Center) * 13 czerwca w Kielcach (Plac Artystów) * 20 czerwca w Rzeszowie (Rynek Główny)
Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa uwzględnia w kalendarzu Dzień Matki, Dzień Dziecka oraz Dzień Ojca, aby w tym czasie przypomnieć o sprawach, które mają wpływ na kształtowanie szczęśliwej rodziny. W ramach każdego spotkania w namiocie Kampanii będzie można skorzystać z porad ekspertów: ginekologów i/lub seksuologów. Organizatorzy przewidują dystrybucję materiałów edukacyjnych w postaci broszury „Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę”. Dodatkowo młodzież będzie mogła wziąć udział w quizach edukacyjnych, a dzieci w zabawach dotyczących tematu rodziny pod opieką animatora.
Podobnie jak w ubiegłych latach, patronat honorowy nad Kampanią objęły Polskie Towarzystwo Rozwoju Rodziny oraz Polskie Towarzystwo Ginekologiczne. Partnerem strategicznym Kampanii jest firma Gedeon Richter – patron świadomego rodzicielstwa.